Pysseltrollet

Provar på det mesta, i alla fall en gång...:)

tillbaka igen....

Publicerad 2011-02-03 11:48:33 i Allmänt

..nu har jag fikat...

På torsdagen tog vi en bussresa till norra sidan av ön...
Närmare bestämt till Garachico...
Vägen dit var över berget, genom molnen och ner på andra sidan på vägar där man mötte sig själv i kurvorna...
Men chauffören var skicklig och körde verkligen med ett ägg mellan fot och gaspedal...


Den lilla byn Garachico hade 1706 blivit begravd av lava och dom byggde upp den nya byn ovanpå den gamla...
På ett par ställen kunde man se hustak av den gamla byn sticka upp...
Lite läskigt faktiskt...

På vägen dit stannade vi på en Aloe Vera-odling och fick se hur dom tillverkade en gel som var bra mot det mesta...
En flaska inhandlades med hem...
Vi fick lära oss att Aloe Vera måste blomma 5 ggr innan man kan börja använda den och att den bara blommar en gång per år...
Med oss hem fick vi också en liten egen planta, så det är bara att sätta igång tillverkningen..:o)


Vi fick också se bananodlingar och mandelträdsodlingar...
Bananerna växte i rader vilket inte mandelträden gjorde...
Dom växte lite hur som helst bland klippor och kaktusar så jag skulle inte vilja vara mandelplockare kan jag säga...
Men fina var dom, såg ut ung som våra körsbärsträd när dom blommar...

Vi stannade också till I Santiago del Teide som är en liten bergsby där dom specialicerat sig på mandeln...
Bl a denna egna mandeltårta...
Jag tog ingen men dom andra tyckte att den var klart godkänd...

Nu har jag berättat om dom första dagarna...
Jag återkommer med lite om dom förljande dagarna, vill ju inte trötta ut er alldeles...:o)

Ha´de´//Birgitta

Kommentarer

Postat av: Siv

Publicerad 2011-02-04 10:06:21

Vi väntar på resten.



Det verkar som om ni har haft fullt upp med trevliga upplevelser.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela