Pysseltrollet

Provar på det mesta, i alla fall en gång...:)

Oj,oj,oj....

Publicerad 2008-10-07 09:46:29 i fibro

....det har varit en händelserik vecka må jag säga...
Tisdag var det decoupage som vanligt...
Onsdag åkte jag på kurs, den höll på till fredag...
fredag kväll=ungdomsgård här hemma...
Lördag hade sonen 19-årsfest...
Söndag satt jag på akuten med den minsta i 9 timmar innan dom la in henne för observation...
Så var ska jag börja?

Jag börjar med Mia på akuten så jag kan lugna er med att hon har fått komma hem igen.
Hon har haft ont i magen i en vecka,har ätit dåligt och får ordentliga knip emellanåt samt att hon spytt ett par gånger. Hon har fortfarande ont faktiskt.
Så jag ringde och kollade med sjukvårdsupplysningen, vad dom tyckte att vi skulle göra, åk in till akuten så dom kan konstatera om det är blindtarmen eller inte sa dom, så det gjorde vi.
Det tog alltså 9 timmar innan det kom en läkare, då hade vi suttit i ett akutrum hela tiden. Inte hade vi ätit så magen kurrade på oss allihop som tur var så hade jag slängt i en korsordstidning hemma så lite sysselsättning hade vi men man tröttnar ju på korsord också....
I allafall så blev hon inlagd på barnmedicin för observation över natten, då var kl 23 redan.
Putte körde hem mig, åt lite och åkte tillbaka för att vara med henne där inne...
Hon är visserligen 15 år men hon var iallafall jätteledsen när han kom tillbaka för hon tyckte att det var så ensamt.
Hon fick sedan välja igår om hon skulle vara kvar en natt till eller åka hem, självklart ville hon hem, men vi fick lova att åka in direkt om det blir värre...
Det är bara att hoppas på att det ger sig snart...

Sen då?
Tims fest kanske?
Den var faktiskt lugn och väldigt trevlig, nästan 40 personer var här och kanske 15 av dom sov kvar, och trots alkohol så var det helt ok. Jag hade ju visserligen hotat med att ringa hem om nån gick överstyr men det tror jag inte inverkade...:o)
Dom åt kycklingfile och potatisgratäng...mumsigt!

Nu tar vi kursen...



Jag har alltså varit på kontaktpersonskurs för Fibromyalgiföreningen...
Jobbig men sååå rolig...
Vi började första dan med att prata om jaget och våra attityder för att få en insikt om oss själva. Jag kan tala om att det är ganska svårt att forska i sig själv sådär...
För mig så har ordet attityd en lite negativ klang på nåt sätt och det var flera som sa samma, men man kan faktiskt ha positiva attityder också, vilket vi kom på efterhand. Alla har vi attityder på ett eller annat sätt.



Oj parantes(((())))
Jag såg just domherrar utanför fönstret ska det till att bli kallt nu redan?



Tillbaka till kursen...:o)
Vi hade också en föreläsning av en halvdansk läkare som var lite svår att förstå, inte bara för uttalet utan också för att han var van vid att föreläsa för läkare så orden han använde var inte så lätta att förstå heller.
Han var dessutom väldigt nervös för att föreläsa för oss sa han eftersom vi var proffs på Fibromyalgi, det var sällan distriktsläkare, vilket man har märkt i när man besökt vården...:o)



Dag två började vi gå igenom olika strategier för hur man kan/ska bete sig när man man är kontaktperson.
Det varvades hela tiden mellan prat, grupparbeten och rollspel vilket var ett jättebra sätt att kunna ta in vad dom menade.
Som avslutning den dagen fick vi sätta oss ner och skriva något positivt till den som satt till vänster om oss, det var faktiskt inte så lätt eftersom man knappt känt personen i 24 timmar men det gick...
Dom hade otroligt många olika strategier så det fortsatte även dag tre och sen fick vi grupparbeta oss fram till 8 strategier som vi tyckte var viktiga i vår roll som kontaktpersoner. Båda grupperna tyckte ungefär lika så det var ju bra.
Som avslutning fick vi sedan göra ett rollspel två och två och försöka tänka på att få med dom olika strategierna det var jättenervöst men det gick...
Jag kan ju tillägga att Tärna folkhögskola där vi var hade suvären service och jättegod mat. Bilderna är därifrån visst ser det mysigt ut?



Här är vi då allihopa...


Idag är det första tisdagen i oktober och då har vi Sannamarken i Fjugesta så decoupagen ska på utflykt dit för att leta julservetter...:o)

Nu ha jag nästan skrivkramp...:o)

Ha´de´//Birgitta

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2008-10-12 11:59:31

Tack för Grattiset !

Ja ibland känner man sej som 27 och ibland som 90

det är väl tur att man har barn omkring sej som håller en Ung i sinnet iaf.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela