Pysseltrollet

Provar på det mesta, i alla fall en gång...:)

Vals, foxtrot och slowfox?

Publicerad 2009-10-10 09:41:58 i So you think you can knit

Har kommit fram till att:
Märta-Stina har varit kul att läsa om, MEEEEN...det är svårt att göra en bra dans av henne, finns inget att utveckla där. Ni ska ändå få höra mer om denna intressanta stickerska...



Så därför kommer jag att ta en Stilla vals med Celtic Knitting,
En svängom i Foxtrot med Fair Isle
och sen kanske det blir en Slow fox med Bohus om inte dansprogrammet blivit fulltecknat...

Jag har iallafall gjort en liten provlapp med ett MärtaHjärta som var ett litet signum för Märta-Stina.



Hon gjorde dessa hjärtan med olika mönster inuti hjärtat...
Jag gjorde en mindre variant av det och stickade upp i Indiecitagarn...
För övrigt så var det hennes stickade fälltäcken (ja, jag skrev täcken) som gjorde att hon blev känd (efter sin död) och att hon hade en ovanlig teknik att binda tråden på baksidan...
Istället för att snurra garnet om varandra så la hon garnet som inte stickades med varannan upp och varannan ner, vilket gjorde att garnerna inte trasslade sig...
Jag provade men hade lite svårt att hålla i garnerna så det skulle fungera och dessutom tyckte jag att det garn som bara följde med syntes på framsidan och det var inte så fint...
Det har ändå varit väldigt intressant och spännande att leta upp Märta-Stina och få läsa om hennes öden men nu säger jag tack och hej till henne och reser till Skottland för att få lite extra träning i Stilla Vals...

Har hittat denna underbara bok...



...på biblioteket...
och där hittade jag bland annat den här...


(svårt att ta bilder på blanka boksidor)

Visst är den underbar?
Bara 18 olika nyanser att leta på...:o)
Men den är ljuvlig...

Återkommer med rapport om hur dansstegen tar sig...

Ha´de´//Birgitta

Kommentarer

Postat av: Marianne

Publicerad 2009-10-10 15:48:18

Den boken har jag också haft hemlånad, innehöll massor av fina mönster. Spännande att se vad du gör till slut...

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela