Pysseltrollet

Provar på det mesta, i alla fall en gång...:)

Golf, släkt och olagligheter...

Publicerad 2009-09-22 07:43:44 i Allmänt

En riktigt trevlig eftermiddag på golfbanan blev det med släkten i söndags...
Vi lottade tvåmannalag och dom fick spela vartannat slag på banorna...
Till och med två av mina mostrar som aldrig brukar vara med när vi nån gång spelar minigolf tyckte det lät roligt och ville vara med...



Efter spelandet blev det fika med mina nybakade äppelrutor och snoddas...
Och så prisutdelning förstås...
Jag tror dom flesta var nöjda efteråt, jag vet att min kusin Eva var nöjd efetrsom hon fick spela med mig...:o)
Hon satt och hoppades på det hela tiden när vi drog namnen och jublade när det blev så...

Igår måndag var jag på föreläsning om Förfalskade läkemedel...
En mycket intressant förmiddag där vi fick veta en hel del...
Med förfalskade läkemedel menas dom som inte är inhandlade på apoteket eller via apotekets internetsajt...
Enligt beräkningar på hur det har varit dom senaste åren så räknar man med att det ska bli en omsättning på 55,5 miljarder euro under 2010 på läkemedel sålda via internetsajter och som inte är godkända...
Det finns en stor fara att handla läkemedel på det här sättet även om det är billigare...
I en del av det dom samlat in och analyserat har dom hittat bla golvpolish, damm och substanser för helt andra sjukdomar än det som läkemedlet är till för...
Det finns fall där personer dött efter att ha ätit dessa läkemedel och i andra fall har det blivit skador för livet...
Vi fick också veta att 11-12 åriga pojkar beställer hem anabola steroider via nätet för att tex imponera på andra mm...
Betalningen fixar dom genom att ta pappas kreditkort och betala direkt eller annat påhittigt...
Det är hemskt att hörasånt här och jag tror att alla vi som var där började fundera på hur man skulle kunna informera om detta på ett  bar sätt...
För det är ju viktigt med bra ocg framför allt rätt information ut till samhället om faran med att beställa läkemedel som inte är godkända...
Här i Sverige har vi en läkemedelsförsäkring som gäller om medicinen har handlats ut på apoteket...
Är det ett receptbelagt läkemedel så ska det vara utskrivet på dig så använd inte andras...
Som sagt en mycket intressant dag och jag skulle kunna skriva mycket mer men jag ska inte tråka ut med det...

Idag tisdag, ska jag gå på stickcafé på förmiddagen, på Fröknarna Brogrens veranda...
Första gången det är så vi får se om det kommer några...

Ha´de´/Birgitta

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela