Pysseltrollet

Provar på det mesta, i alla fall en gång...:)

Hollywoodweek del 2...

Publicerad 2009-10-06 12:49:21 i So you think you can knit

Nu har jag bestämt mig för att ta reda på lite mer om Märta-Stina och använda hennes stickteknik i min utmaning, om jag nu kan hitta nåt att gå efter...
Jag kanske måste åka till Västernorrland för att få tag i nåt...

Idag har jag iallafall pratat med Inger på Bilda eftersom jag såg att hon hade haft en föreläsning om just Märta-Stina...
Hon sa att det finns egentligen bara ett häfte om henne och ett blad med instruktion om hennes sätt att sticka...
Det kanske blir en större utmaning än jag först trodde...

Jag har också ringt till Murberget, Västernorrlands Länsmuseum och frågat...
Dom ska skicka häftet och ett papper till mig sa dom...
Nu börjar det bli lite spännande och jag känner mig lite som en detektiv...:o)


bilden lånad från Murbergets textilarkiv...

Den här tröjan är inpirerad av ett av Märta-Stinas täcken...
Vad jag förstår så hade hon en teknik som liknar tvåändsstickning men använde sig av många färger samtidigt...
Vi får se när häftet och bladet kommer från Västernorrland...
Får väl stå och lurpassa på postis ett par dagar...:o)

Ha´de´//Birgitta

Kommentarer

Postat av: visalisa

Publicerad 2009-10-06 16:55:55

Åh, du vet hur man ska smöra för juryn du! Jag är uppväxt i Härnösand, och närmare bestämt PÅ Murberget, där jag var VARJE dag på sommarloven! Heja både dig och MärtaStina!

Postat av: Marianne

Publicerad 2009-10-06 22:22:04

Oj vad du ligger i. Det skall bli spännande att se vad du hittar på.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela