Pysseltrollet

Provar på det mesta, i alla fall en gång...:)

SYTYCK-sammanfattning...

Publicerad 2009-12-23 15:02:16 i So you think you can knit

En liten sammanfattning av hur min utmaning utvecklades...

Det började så här...

Din utmaning blir att dansa VALS/ FOXTROT!
Det här var en knivig utmaning att lista ut. Sockklubb och pulsklubb,
tatuering, husägare, hundägare… Du har många järn i elden! De projekt
jag hunnit se i din blog var mest just sockor, men du väljer
avancerade varianter! Så din utmaning är att dyka ner i stickningens
historia och läsa in dig på en (för dig) ny teknik som sedan kan
inspirera dig till nya stordåd! Stort eller litet projekt är förstås
helt upp till dig. Det ska bli spännande att se var i vår rika
stickhistoria du hittar din nya inspiration!

Oj! Hur ska jag tackla det  här då?
Började lite trevande med att försöka komma på vad jag skulle fördjupa mig i och jag hittade Märta-Stina...



Där jag gjorde en provlapp med ett av hennes karaktäristiska mönster (hjärta)...
Jag fixade också en bok om hennes liv och leverne somvar väldigt intressant...
MEN....

Sen råkade jag hitta en bok om Keltisk stickning och föll pladask för denna nya danskavaljer...
Vilka steg han kunde...

Hittade Mönstret med stort M och beställde garn...
!8 färger som jag minskade ner till 14....

Nu skulle jag komma igång med nåt ordentligt...

Det tog lite tid att få hem garnet ( få iordning dansskorna) så jag övade lite steg med annan partner ett tag...

Men så var jag helt plötsligt igång och det var så kul...
Mycket trådar javisst men så fint det blir....om jag får säga det själv...:o)



Just i detta nu så har jag en och en halv ärm kvar + framkanten och knappar kvar att göra...

Jag har lärt mig lite om svensk stickhistoria genom Märta-Stina och jag har lärt mig en hel del om Keltisk Stickning som har blivit en absolut favorit....
Det finns fler projekt i den bok en som jag kommer att göra framigenom...
Jag har kommit fram till att Lisa har gjort ett jättejobb för oss alla här ute i cyberrymden och hon ska ha en stor eloge för detta och jag önskar dig och de dina en riktigt god jul och ett gott nytt år...
Tack Lisa!!!

Alla ni andra ska naturligtvis också ha en skön jul...

Ha´de´//Birgitta

Kommentarer

Postat av: visalisa

Publicerad 2009-12-23 17:27:48

Tack själv! Det har varit helt fantastiskt att följa hur ni tagit er an utmaningarna - och vilket plagg det blir! HELT otroligt!

Postat av: Lizzie

Publicerad 2009-12-24 21:50:10

SÅ snyggt mönster på din stickning - och vilka läckra färger - passar dig precis :-).



Ha en riktigt fortsatt God Helg!



Lizzie

Postat av: Kerstin

Publicerad 2010-01-03 17:40:17

Verkligt fin kofta du har stickat. Ska bli kul att se vad du stickar av garnet du har vunnit.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela